Belasting op de inname openbaar domein

Artikel 1:
Ons besluit van 21 december 2012 wordt opgeheven op 1 september 2013

Artikel 2:
Vanaf 1 september 2013 tot en met 31 december 2019 wordt ieder gebruik van het openbaar domein voor het plaatsen van banken, stoelen, tafels e.d., evenals het oprichten van schutsels of afsluitingen, onderworpen aan een belasting.

Artikel 3:
Voor het oprichten van schutsels of afsluitingen en voor het plaatsen van containers of soortgelijke constructies, op de stoepen en wegen ter gelegenheid van het oprichten van een gebouw, herbouwen, herstellen of onderhouden van een gebouw, wordt een belasting vastgesteld ten laste van de bouwheer.
Als bouwheer wordt beschouwd de persoon op wiens naam de bouwvergunning werd afgeleverd.
De belasting bedraagt:

1 EURO per dag en per m² (max. 5 dagen)      
5 EURO per maand en per m² (meer dan 5 dagen = 1 maand)

Dezelfde belasting is verschuldigd indien de stoepen en wegen ontoegankelijk worden ingevolge de uitvoering van werken aan de achterliggende woning (gebouw), zonder dat hiervoor schutsels of afsluitingen op de stoepen of wegen zelf dienen te worden aangebracht.
Voor het plaatsen van een container alleen, zonder een andere bezetting, wordt de belasting vastgesteld op 5 EURO per container per dag en op 25 EURO per container per maand (meer dan 5 dagen = 1 maand).
Voor verhuizingen wordt de belasting vastgesteld op 1 EURO per m² per dag.

Artikel 4:
De plaatsrechten die verschuldigd zijn voor het in gebruik nemen door middel van banken, stoelen, tafels, e.d., van de stoepen, wegen en parkings, wordt als volgt vastgesteld:                              
Betalingswijze: 1. maandag na halfvasten t.e.m 30 april = voorseizoen                
                          2. 1 mei t.e.m  30 september = hoofdseizoen               
                          3. 1 oktober t.e.m  31 oktober = naseizoen  

b) Bedrag belasting:
A) Markt Maaseik centrum                         
                                  -----------------------------------                         
                                  1. Voorseizoen = 2,50 EURO per m2               
                                  2. Hoofdseizoen = 25 EURO per m2                    
                                  3. Naseizoen = 2,50 EURO per m2                

                                  B) Andere plaatsen                               
                                  --------------------------                               
                                  1. Voorseizoen = 1,25 EURO per m2               
                                  2. Hoofdseizoen = 12,50 EURO per m2                     
                                  3. Naseizoen = 1,25 EURO per m2                                               

Voor het plaatsen van een tapwagen of van mobiele eetkramen wordt 25 EURO per dag aangerekend.
Voor het plaatsen van een container met een educatieve of sociale functie wordt de belasting forfaitair vastgesteld op 12,50 EURO per maand.
Op het plaatsen van reclameborden of het uitstallen van koopwaren wordt een belasting geheven van 25 EURO per m² op jaarbasis.

Artikel 4:
Bij de berekening van de verschuldigde belasting worden de gedeelten van een vierkante meter als een volledige vierkante meter aangerekend.

Artikel 5:
De gebruiker van het openbaar domein dient voorafgaandelijk een aanvraag tot ingebruikname in te dienen bij het stadsbestuur. Hier bekomt hij een aanvraagformulier dat hij moet invullen en ondertekenen.
Voor de behandeling (controle en opvolging)  van iedere aanvraag van inname van het openbaar domein wordt bovenop de vastgestelde belasting een dossierkost aangerekend van 30 euro per aanvraag. 

Artikel 6:
Het bedrag van de belasting dient tegen ontvangstbewijs bij de financieel beheerder betaald te worden nadat de goedkeuring tot de inname van het openbaar domein werd toegekend en alvorens de werkelijke inname plaatsvindt.

Artikel 7:
Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting ingekohierd en is het een kohierbelasting.
De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar door het college van burgemeester en schepenen.
Het kohier wordt overgemaakt aan de financieel beheerder die onverwijld zorgt voor de verzending van de aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingschuldige.
Het aanslagbiljet bevat naast  de gegevens vermeld in het kohier ook de verzendingsdatum, de uiterste betalingsdatum, de termijn waarbinnen bezwaar kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen, evenals de vermelding dat de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, zulks uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift .
De belasting moet betaald worden binnen de twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet. Wanneer de belasting niet betaald is binnen deze termijn, worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelasting op inkomsten.
Als bijlage wordt een beknopte samenvatting toegevoegd van het reglement krachtens welke de belasting is verschuldigd.

Artikel 8:
De belastingschuldige (of zijn vertegenwoordiger) kan tegen zijn aanslag bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen binnen drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf  de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de inning van de belasting indien dit op een andere wijze dan per kohier gebeurde.
Het bezwaarschrift moet schriftelijk en gemotiveerd worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen of aan het orgaan dat zij speciaal daarvoor aanwijst.
Het wordt gedagtekend en ondertekend door de eiser of zijn vertegenwoordiger en vermeldt de naam, de hoedanigheid, het adres of de zetel van de belastingplichtige alsmede het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten of middelen.
Het college van burgemeester en schepenen of het personeelslid dat zij speciaal daarvoor aanwijst, bericht schriftelijk ontvangst binnen vijftien dagen na de verzending of de indiening van het bezwaarschrift.
Indien de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger dat in zijn bezwaarschrift  heeft gevraagd, zal de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger uitgenodigd worden op een hoorzitting.
De belastingplichtigen kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten, enz. zolang de gemeenterekening van het aanslagjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.

Artikel 9:
De toelating of vergunning wordt verleend zonder dat belanghebbende enig recht van erfdienstbaarheid op het openbaar domein kan doen gelden doch onder uitdrukkelijke voorwaarde dat zij mag ingetrokken worden of tijdelijk geschorst worden, indien zulks nodig geacht wordt.
De intrekking of schorsing geeft geen recht op schadevergoeding noch op terugbetaling van de belasting of een deel ervan.

Artikel 10:
De vergunninghouder blijft verantwoordelijk voor de goederen die op het openbaar domein geplaatst zijn. Het stadsbestuur heeft geen verplichting voor hetgeen de bewaring van deze goederen betreft.

Artikel 11:
De belasting is niet verschuldigd voor het innemen van het openbaar domein bij gelegenheden zoals koopjesdagen en soortgelijke initiatieven, indien voorafgaandelijk toestemming verkregen werd van het college van burgemeester en schepenen.

Artikel 12:
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.

Contactinformatie