Verifieer

Digitaal ondertekende documenten

Testbrief VerifieerMaaseik zet in op digitale communicatie met de inwoner. Eén van de elementen daarbij is het digitaal ondertekenen en versturen van brieven. Voortaan kan ook jij deze brieven in je mailbox verwachten. Hiernaast zie je hoe de brief eruit ziet.

Bovenaan de brief zie je de digitale ondertekenbalk. Deze maakt de brief rechtsgeldig. Hierop zie je het logo van het systeem Verifieer, de namen van de ondertekenaars en de code waarmee je de brief op zijn authenticiteit kan controleren via www.verifieer.be.

Verifieer is een systeem om papieren en online documenten digitaal te ondertekenen en om hen een extra beveiligingsniveau mee te geven. Een door jou aangevraagd document wordt aangevuld met de nodige elektronische handtekening(en) en met een beveiligde code. Dit document vind je in je mailbox.

In de nabije toekomst wordt het trouwens ook mogelijk om online attesten en uittreksels aan te vragen, zonder dat je naar het administratief centrum moet komen. 

Voordelen

  • Door gebruik van Verifieer win je tijd.
  • Er is een snelle afhandeling en het document is steeds 100% traceerbaar.
  • Je kan altijd en overal (24/7) belangrijke documenten opvragen of controleren. 
  • Authentificatie en toegang zijn eenvoudig.
  • Documenten zijn volledig traceerbaar: wie heeft ze opgemaakt, wanneer en door wie werden ze geconsulteerd, ...
  • We besparen papier, wat goed is voor het milieu.
  • We besparen op portkosten, wat goed is voor de stadskas.

Een aantal activiteiten zullen nog altijd aan de loketten moeten uitgevoerd worden omdat de wetgever dat zo heeft bepaald: wettiging handtekening, wilsverklaring euthanasie, orgaandonatie, ...

Hoe gebruik je Verifieer?

Hieronder vind je stap voor stap hoe je een document kunt openen en controleren op authenticiteit:

I. Je ontving een papieren document

Met de unieke code (xxxx-xxxx-xxxx-xxxx) kan jij of iemand anders het document controleren: 

  1. Open de website www.verifieer.be.
  2. Vul op de homepagina je unieke code (16 cijfers) in die op je papieren documenten staat.
  3. Als voor dit document geen eID vereist is, opent onmiddellijk het pdf-document.  
  4. Als er wel een eID vereist is: 
    • Steek je electronische idenditeitskaart in je kaartlezer.  
    • Geef de pincode van je elektronische identiteitskaart in.
    • Het pdf-document opent.
      • Opgelet: het is mogelijk dat je eventueel een ontvangstbewijs moet tekenen vooraleer je het document kan openen.

II. Je ontving per mail een link met een documentcode naar je digitaal document (.pdf)

  1. Klik op de link in de ontvangen mail of kopieer de URL in je webbrowser.
  2. Als voor dit document geen eID vereist is, opent het pdf-document onmiddellijk
  3. Als er wel een eID vereist is: 
    • Steek je elektronische identiteitskaart in je kaartlezer. 
    • Geef de pincode van je elektronische identiteitskaart in.
    • Het pdf-document opent.
      • Opgelet: het is mogelijk dat je eventueel een ontvangstbewijs moet tekenen vooraleer je het document kan openen.

Wat heb je nodig?

Contactinformatie