Pagina's

woensdag 7 november 2018

dinsdag 22 mei 2018

Speurtocht naar de geheimen van het Maasland – interactieve quiz

Van 15 juni tot 30 augustus 2018
in de vijf Maaslandse bibliotheken

Maaseik Maakt Muziek: Schmutz

In onze rubriek Maaseik Maakt Muziek zetten we artiesten met roots in Maaseik (en omstreken) in de kijker. Vandaag richten we onze schijnwerpers op Schmutz.

 
Schmutz is een popgroep uit Neeroeteren die in de jaren tachtig (toen nog als "The Schmutz") een zekere bekendheid genoot binnen de Belpop new wave scène. Hun originele synthpopsound situeerde zich ergens tussen The Cure, A-Ha en Duran Duran in. Ze klonken dus commercieel en tegelijk ook een beetje alternatief.  
Straight From The Heart (debuutsingle uit 1983), Livin’ It UpHold me en Life is A Merry Go Round  waren bescheiden radiohits en met de single Love games (uit het album “Lip Service”) scoorden ze in 1984 een heuse top 30 hit. Het nummer bestormde zelfs de hitparades van Nederland, Frankrijk en Spanje. De single verkocht uiteindelijk meer dan 100.000 exemplaren. Vandaag zouden we met dergelijke cijfers van een monsterhit spreken. Bekijk hier een video uit de oude doos.

Na meer dan 35 jaar klinkt de band nog even fris als weleer. Schmutz bestaat vandaag uit Guy Peeters (zang/gitaar),  Johan Tyskens (basgitaar/zang),  Marcel Vermeulen (drums/zang), Jos Claessens (gitaar) en Danny Pex (toetsen). Origineel lid Carlo Peeters (toetsen) overleed in 2006 na een tragisch motor-ongeval.
Op 19 mei stelde het vijftal in Hasselt een gloednieuw album voor. "Pillow Talk" (een uitgave van Starman Records) bevat naast een aantal nieuwe nummers ook een selectie oudere songs (inclusief een remix door Buscemi). De cd is binnenkort beschikbaar in de bibliotheekcollectie.
Beluister hier de nieuwe single On the edge.

Meer info

maandag 9 april 2018

Maaseik Maakt Muziek: Benjamin Van Esser

In onze rubriek Maaseik Maakt Muziek zetten we artiesten met roots in Maaseik (en omstreken) in de kijker. Vandaag richten we onze schijnwerpers op Benjamin Van Esser.

 
Wanneer Benjamin Van Esser, geboren en getogen in Maaseik, op zesjarige leeftijd piano begint te spelen blijkt al snel dat hij een uitzonderlijk talent heeft voor muziek. In eerste instantie legt hij zich toe op het klassieke (piano)repertoire, maar later doet hij als drummer en gitarist ook ervaring op bij verschillende rock en heavy metal formaties. Tijdens zijn studies aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel ontwikkelt Benjamin een voorliefde voor hedendaagse klassieke muziek en bekwaamt hij zich als componist en muziektechnoloog. In 2016 promoveert hij tot Doctor in de Kunsten met een proefstuk over Live Electronics, dat de computer als een volwaardig muziekinstrument behandelt.
Als pianist is Benjamin voornamelijk actief in het hedendaagse repertoire, zowel solo als in kamermuziekverband. In deze context wordt hij regelmatig uitgenodigd door o.a. het experimentele muziekgezelschap ChampdAction, waarin hij momenteel ook als elektronicaspecialist en sound designer fungeert.
Als componist kleurt Benjamin graag buiten de lijntjes en construeert hij vaak cross-overs tussen verschillende genres, gaande van hedendaagse klassiek tot sferische soundscapes, van heavy metal tot minimal music. Zijn muziek weerklinkt op podia in binnen- en buitenland.
Benjamin is momenteel als senior onderzoeker, speerpunt Muzikale Taal en docent Live Electronics en Muziektechnologie verbonden aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel. Hij onderhoudt ook een cursus Experimentele Muziek aan de Kunstacademie te Zaventem.
We laten Benjamin Van Esser aan het woord over zijn nieuwe album “Forever Frozen”:
“Forever Frozen” is het resultaat van een artistiek vacuüm dat tot stand kwam na de verdediging van mijn doctoraat. Hiervoor schreef ik een aantal werken die qua gevoel nauw aansluiten bij de hectiek van die periode. Het hyperactieve, noisy, atonale en ritmische karakter van o.a. mijn Coalesce cyclus (ook te beluisteren op Spotify) wordt in Forever Frozen ingewisseld voor open klanklandschappen en een consonante, minimalistische toonspraak. Het album kan gezien worden als een artistieke tegenbeweging en is eerder ontstaan vanuit een gevoel dan uit een gedachte. Met Forever Frozen probeer ik piano en electronics met elkaar te laten versmelten. Hierbij zijn de electronics voor iedere track telkens opgebouwd uit dezelfde soort klankmanipulaties. Reversed en stretched loops, spectral en granular freezes, reverbs en delays voorzien een bevroren klankbed waarop de piano zijn verhaal vertelt."
Forever Frozen is niet fysiek beschikbaar, maar wel integraal te beluisteren via spotify en youtube.
Meer info:

dinsdag 6 maart 2018

Maaseik Maakt Muziek: Mantis

In onze rubriek Maaseik Maakt Muziek zetten we artiesten met roots in Maaseik (en omstreken) in de kijker. Vandaag richten we onze schijnwerpers op Mantis.
 
Mantis werd in 2014 over het doopvont gehouden, de band bestaat uit Thomas Francot (gitaar), Filip Tyskens (bas), Ruben Vandael (drums) en Jurgen Martens (synth). Een zanger hebben ze niet in hun rangen, maar dat is in dit geval geen handicap. Aangedreven door krachtige, punchy gitaar- en basriffs, solide drumwerk en hier en daar wat synthesizer zetten ze een indrukwekkende instrumentale sound neer. Een sound die ontdaan is van alle franjes, bij Mantis moet je dus niet aankloppen voor  elfendertig gitaareffecten, samples of andere tierlantijntjes. Maar dat maakt de sterkte van hun nummers net des te opvallender. Nummers die bovendien niet gespeend zijn van melodie en inventiviteit.

Mantis laat zich niet in een hokje duwen, zelf noemen ze hun energieke muziek pogojazz. Daarmee situeren ze zich ergens tussen postrock, hardcore, noise, dance en zelfs italofunk. Mantis staat kortom garant voor een rollercoaster van gesofisticeerd beuk- en knalwerk met een hoge dansbaarheidsfactor.

In 2015 haalde Mantis de finale van Limbomania. De jonge wolven hebben sindsdien een stevige live reputatie opgebouwd, met concerten op festivals zoals Roadburn, Rock Herk en Absolutely Free Festival.

Na twee EP’s in 2016, verschijnt op 9 maart 2018 hun eerste album “MAGNOLIA”. De plaat wordt op vrijdag 9 maart voorgesteld in Muziekodroom.
Info en tickets: https://www.muziekodroom.be/concert/mantis

Met dit debuutalbum is het viertal uit Maaseik klaar om Europa te veroveren, met op een tiental dagen zo'n negen shows - en de boekingen lopen nog binnen. Na jaren werken, is het een droom die uitkomt.

De cd is binnenkort beschikbaar in onze bibliotheekcollectie

Bekijk video's op hun youtubekanaal met hieronder alvast een teaser uit het nieuwe album!


Voor fans van: 
And so I watch you from Afar
Russian Circles
LCD Soundsystem
Meer info: