Wij werken op afspraak vanaf 17 juni

21
mei
2019

Met het werken op afspraak verbeteren stad en OCMW Maaseik hun dienstverlening. Je kan beroep doen op onze diensten wanneer dat voor jou het best past. De wachttijden zullen tot een strikt minimum beperkt worden. Het werken op afspraak is na het vernieuwde balieplein en de inrichting van de snelbalies een volgende stap in een grotere vernieuwing van onze dienstverlening. Daarbij zullen vanaf 17 juni de administratieve stadsdiensten, die nu gevestigd zijn in het oud ziekenhuis, terug verhuizen naar de Lekkerstraat. Ook de dienst Omgeving, die momenteel gevestigd is in Neeroeteren, zal vanaf dan een werkplek krijgen in het administratief centrum van Maaseik. Het OCMW blijft op zijn vertrouwde locatie op de Mgr. Koningsstraat 8 in Maaseik.

 film werken op afspraak

Weg met de wachtrij

Niemand wacht graag. Logisch, je hebt wel betere dingen te doen dan aanschuiven aan onze balies. Als je ons vertelt wanneer je komt, zijn wij er voor jou. Zo eenvoudig is dat. En als we weten wanneer iedereen komt, kunnen we onze capaciteit daar beter op afstemmen. Daarom zal je voor heel wat zaken een afspraak moeten maken. Denk bijvoorbeeld aan een geboorteaangifte, het aanvragen van een identiteitskaart, het aanvragen van een verwarmingstoelage of het informeren naar bouw- en verkavelingsmogelijkheden.
Wie vanaf 17 juni toch zonder afspraak komt, zal niet onmiddellijk geholpen kunnen worden. Je wordt dan doorverwezen naar het onthaal om daar te kijken naar de eerst mogelijke vrije plaats in de agenda.

Snelle producten aan de snelbalie

Voor een aantal eenvoudige en ‘snelle’ zaken hoef je geen afspraak te maken. Voor zaken die minder dan 5 minuten in beslag nemen, kan je terecht bij onze snelbalie. Denk bijvoorbeeld aan het afhalen van je huisvuilzakken, het kopen van geschenkbonnen, afhalen van geen reclame-stickers, afgeven van documenten, het afhalen van je elektronische identiteitskaart, ... Een volledig overzicht kan je raadplegen op www.maaseik.be/snelbalies.

De openingsuren van de snelbalie in Maaseik zijn uitgebreid met 5,5 uur. Elke dag kan je er terecht vanaf 9 uur.

  • Maandag: 9 - 12 uur en 13 - 16.30 uur
  • Dinsdag: 9 - 12 uur en 13 - 19 uur
  • Woensdag: 9 - 16.30 uur
  • Donderdag: 9 - 12 uur en 13 - 16.30 uur
  • Vrijdag: 9 - 12 uur

De snelbalies in Neeroeteren en Opoeteren blijven beschikbaar tijdens de volgende uren:

  • Neeroeteren: op maandag van 14 tot 19 uur en op donderdag van 8 tot 13 uur
  • Opoeteren: op woensdag van 11 tot 19 uur

Een afspraak maken 

Je kan op drie manieren een afspraak maken. Je kiest zelf wat voor jou het handigst is. Vanaf 17 juni werken we dus op afspraak.

  1. Op www.maaseik.be
    Op onze website kan je gemakkelijk een afspraak maken via de knop op de startpagina. Je kiest eenvoudig het product of de dienstverlening die je nodig hebt, je kiest een datum en een tijdstip, je vult jouw gegevens in en je bevestigt. Zo eenvoudig is dat. Je ontvangt een bevestigingsmail waarbij je jouw afspraak eventueel kan wijzigen of annuleren. Bovendien krijg je in deze mail ook te zien wat je bij je afspraak moet meebrengen, bijvoorbeeld pasfoto’s of documenten. 

  2. Via het algemeen nummer 089 56 05 60
    Je kan ook via het telefoonnummer 089 56 05 60 een afspraak maken. Dat is het nummer van ons klantencontactcenter, het algemeen nummer van de stadsdiensten en het OCMW. 

  3. Aan de snelbalie
    Ten slotte kan je bij onze medewerkers van de snelbalie terecht. Ook zij kunnen voor jou een afspraak vastleggen op een moment dat voor jou past. 

Een vernieuwde dienstverlening

Na de oprichting van de snelbalies en het nieuwe balieplein vorig jaar, is het werken op afspraak aldus een volgende stap in de evolutie naar een vernieuwde dienstverlening, waarbij alles nog beter wordt afgestemd op onze klanten. Ook werd het administratief centrum op de Lekkerstraat volledig vernieuwd.

Alles onder één dak
Vanaf 17 juni verhuist onze dienst omgeving, bij wie je nu terecht kan in het administratief centrum op het Scholtisplein 1 in Neeroeteren, naar de Lekkerstraat 10 in Maaseik. De dienst omgeving behandelt de dossiers van de domeinen ruimtelijke ordening en leefmilieu. Wil je bijvoorbeeld gaan bouwen, dan heb je een omgevingsvergunning nodig. Wil je hiervoor een beroep doen op onze diensten, dan dien je vanaf 17 juni naar Maaseik te komen op afspraak!
Ook de stadsdiensten, die momenteel hun onderdak hebben in het oude ziekenhuis, zijn vanaf 17 juni terug op post in het administratief centrum op de Lekkerstraat in Maaseik.
Enkel het OCMW blijft op zijn vertrouwde plek in het Sociaal Huis op de Mgr. Koningsstraat 8 in Maaseik. Het vrije spreekuur wordt eveneens vervangen door de afspraakwerking. Ook voor de sociale dienst, dien je dus een afspraak te maken via onze website, telefonisch of je komt langs bij onze snelbalie.

Een online date met ons e-loket

Voor sommige zaken is het zelfs niet meer nodig om naar het administratief centrum te komen! Met het e-loket op www.maaseik.be kan je documenten en bewijzen zoals een attest van woonst, een uittreksel uit het bevolkingsregister, een afschrift van je geboorteakte, ... van thuis uit regelen. Naast documenten van burgerzaken kan je ook verschillende zaken digitaal aanvragen via online formulieren.