Dit najaar trajectcontroles in Maaseik

27
jun
2023

Stad Maaseik wil de verkeersveiligheid en leefbaarheid in bepaalde wijken en straten verhogen en gaat daarom fors inzetten op handhaving van snelheidsbeperkingen. Met het invoeren van de trajectcontroles wil het stadsbestuur het aantal snelheidsovertredingen doen dalen en zich engageren voor een veiliger verkeer én gedragsverandering bij de automobilisten. De 4 geselecteerde locaties komen vanavond ter goedkeuring op de gemeenteraad.

Veiligheid en leefbaarheid
Overdreven snelheid speelt vaak een belangrijke rol bij zware verkeersongevallen. Door hun permanente karakter zijn trajectcontroles een effectief middel om snelheidsverlaging af te dwingen bij bestuurders. “De trajecten in Maaseik zijn vooral gekozen om de verkeersveiligheid op die locatie te verhogen, zodat buurtbewoners zich veiliger voelen en er minder hard gereden wordt,” zegt schepen van verkeersveiligheid Marc Vereecken.

Trajectcontrole locaties
In het najaar van 2023 komen 4 trajectcontroles in Maaseik. Concreet gaat het over volgende locaties die de dienst mobiliteit selecteerde:

  • Bleumerstraat
  • Verloren Kost
  • Neermolenstraat
  • Weg naar As

Deze trajecten liggen in de bebouwde kom of in een zone waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 km/uur. Op elk van de gekozen locaties zijn er relatief veel zwakke weggebruikers.

GAS-boetes
Bij plaatsing van de trajectcontroles wordt het nieuwe GAS-reglement toegepast dat het stadsbestuur opstelde in functie van beperkte snelheidsovertredingen. “Wie te snel rijdt, krijgt een boete. Alleen zo kunnen we lokaal extra inzetten op verkeersveiligheid die het gevolg is van de trajectcontrole. Cijfers van andere gemeenten stemmen ons in ieder geval positief, want daaruit blijkt dat het aantal inbreuken na drie maanden al met 80% verminderen. Daarbij dalen ook het aantal ongevallen met gewonden met 50%,” geeft burgemeester Johan Tollenaere aan.

Samenwerking externe partner
De exploitatie van de trajectcontroles wordt uitbesteed aan een private partner door middel van een concessieovereenkomst. De private partner financiert de investerings- en exploitatiekosten voor de trajectcontroles in ruil voor een concessievergoeding, die overeenkomt met een bedrag per beperkte snelheidsovertreding.