eSignFlow
Digitaal ondertekende documenten
Maaseik zet in op digitale communicatie met de inwoner. Eén van de elementen daarbij is het digitaal ondertekenen en versturen van brieven. Voortaan kan ook jij deze brieven in je mailbox verwachten.
Op de brief zie je de namen van de ondertekenaars en de code waarmee je de brief op zijn authenticiteit kan controleren via https://code.esignflow.be/.
ESignFlow is een systeem om papieren en online documenten digitaal te ondertekenen en om hen een extra beveiligingsniveau mee te geven. Een door jou aangevraagd document wordt aangevuld met de nodige elektronische handtekening(en) en met een beveiligde code. Dit document vind je in je mailbox.
Voordelen
- Door gebruik van eSignFlow win je tijd.
- Er is een snelle afhandeling en het document is steeds 100% traceerbaar.
- Je kan altijd en overal (24/7) belangrijke documenten opvragen of controleren.
- Authentificatie en toegang zijn eenvoudig.
- Documenten zijn volledig traceerbaar: wie heeft ze opgemaakt, wanneer en door wie werden ze geconsulteerd, ...
- We besparen papier, wat goed is voor het milieu.
- We besparen op portkosten, wat goed is voor de stadskas.
Een aantal activiteiten zullen nog altijd aan de loketten moeten uitgevoerd worden omdat de wetgever dat zo heeft bepaald: wettiging handtekening, wilsverklaring euthanasie, orgaandonatie, ...
Hoe gebruik je eSignFlow?
Hieronder vind je stap voor stap hoe je een document kunt openen en controleren op authenticiteit:
I. Je ontving een papieren document
Met de unieke code (xxxx-xxxx-xxxx-xxxx) kan jij of iemand anders het document controleren:
- Open de website https://code.esignflow.be/.
- Vul op de pagina je unieke code (16 cijfers) in die op je papieren documenten staat.
- Als voor dit document geen eID vereist is, opent onmiddellijk het pdf-document.
- Als er wel een eID vereist is:
- Steek je elektronische idenditeitskaart in je kaartlezer.
- Geef de pincode van je elektronische identiteitskaart in.
- Het pdf-document opent.
- Opgelet: het is mogelijk dat je eventueel een ontvangstbewijs moet tekenen vooraleer je het document kan openen.
II. Je ontving per mail een link met een documentcode naar je digitaal document (.pdf)
- Klik op de link in de ontvangen mail of kopieer de URL in je webbrowser.
- Als voor dit document geen eID vereist is, opent het pdf-document onmiddellijk
- Als er wel een eID vereist is:
- Steek je elektronische identiteitskaart in je kaartlezer.
- Geef de pincode van je elektronische identiteitskaart in.
- Het pdf-document opent.
- Opgelet: het is mogelijk dat je eventueel een ontvangstbewijs moet tekenen vooraleer je het document kan openen.
Wat heb je nodig?
- een eID (elektronische identiteitskaart)
- een eID-kaartlezer (te verkrijgen in een computerwinkel of supermarkt)
- software om je eID te lezen: surf naar http://eid.belgium.be
- een minimale versie van Java Software om te kunnen aanmelden met eID: surf naar http://java.com/nl/download
- Acrobat Reader (min. versie 10) om ondertekende pdf-documenten te kunnen bekijken: surf naar http://get.adobe.com/nl/reader
- De digitale certificaten "Belgium Root CA) en "Belgum Root CA2" op je computer om een eID handtekening te kunnen valideren. Download beide certificaten via onderstaande links en bewaar ze op je bureaublad:
Contactinformatie
Dienst Communicatie
Administratief Centrum Maaseik
Lekkerstraat 10
3680 Maaseik- 089 560 560
- 089 560 561
- communicatie@maaseik.be
openingsuren
- Vandaag open van 09:00 tot 12:00, van 14:00 tot 16:00
- Morgen open van 09:00 tot 12:00