Leegstand woningen en gebouwen

​Woningen waar minstens 1 jaar niemand is ingeschreven worden op de lijst van de leegstaande woningen geplaatst. De eigenaars zullen hiervoor een belasting op leegstaande woningen moeten betalen.

Gebouwen waar minstens 1 jaar geen activiteit meer plaatsvindt, in overeenstemming met de vergunning, wordt opgenomen op de lijst van leegstaande woningen. De eigenaars zullen hiervoor een belasting op het leegstaande gebouw moeten betalen. 

Voorwaarden

n.v.t.

Procedure

Jaarlijks maakt het stadsbestuur een lijst op van woningen en gebouwen die langer dan één jaar niet bewoond zijn of gebruikt worden in overeenstemming met hun vergunde functie. De eigenaars van deze woning/dit gebouw ontvangen een brief waarin wordt gemeld dat hun woning/gebouw in de lijst van leegstaande woningen of leegstaande gebouwen zal worden opgenomen. Indien de woning/het gebouw op de lijst wordt opgenomen zal in de loop van het jaar een belasting worden opgelegd voor de leegstaande woning/gebouw. Om van de lijst van de leegstaande woningen/gebouwen verwijderd te worden moet de woning terug bewoond worden of afgebroken, of het gebouw overeenkomstig de functie gebruikt worden, gedurende een termijn van minstens 6 opeenvolgende maanden. Voor een aantal gevallen is er echter wel een vrijstelling van de belasting bv. in geval van renovatiewerken, nieuwe eigenaars, enz ...

Bij de opname van een woning/gebouw in het leegstandsregister heeft de eigenaar de mogelijk een bezwaar in te dienen tegen de opname. Dit kan gebeuren via het online document (https://www.maaseik.be/leegstandsformulier) of per aangetekend schrijven. Het stadbestuur neemt een beslissing over de gegrondheid van het bezwaar en het al dan niet schrappen van het pand van het leegstandsregister. 


Uitzonderingen

n.v.t.

Regelgeving