Leegstand woningen en gebouwen
Maak hier een afspraak.
Voorwaarden
Zie belastingsreglement.
Procedure
Maak hier een afspraak.
Jaarlijks maakt het stadsbestuur een lijst op van woningen en gebouwen die langer dan één jaar niet bewoond zijn of gebruikt worden in overeenstemming met hun vergunde functie. De eigenaars van deze woning/dit gebouw ontvangen een brief waarin wordt gemeld dat hun woning/gebouw in de lijst van leegstaande woningen of leegstaande gebouwen zal worden opgenomen. De woningen/gebouwen die worden opgenomen in het leegstandsregister zullen een jaar na de opname een aanslagbiljet ontvangen. Om van de lijst van de leegstaande woningen/gebouwen verwijderd te worden moet de woning terug bewoond worden of afgebroken, of het gebouw overeenkomstig de functie gebruikt worden, gedurende een termijn van minstens 6 opeenvolgende maanden. Voor een aantal gevallen is er echter wel een vrijstelling van de belasting bv. in geval van renovatiewerken, nieuwe eigenaars, enz ...
Beroep leegstand
Heb je een akte tot leegstand ontvangen? Ben je het hiermee niet eens, dan kan je een beroep indienen. Dit kan gebeuren via het online formulier of per aangetekend schrijven. Het stadsbestuur neemt een beslissing over de gegrondheid van het beroep.
Schrapping leegstand
Het pand kan geschrapt worden uit het leegstandsregister als je op het moment van de aanvraag kan aantonen:
- dat deze woning gedurende een termijn van ten minste zes opeenvolgende maanden aangewend wordt in overeenstemming met de functie, zoals vermeld in artikel 1, 7° van het leegstandsregister
- dat meer dan de helft van de totale vloeroppervlakte van het gebouw overeenkomstig de vergunde functie, zoals vermeld in artikel 1, 6°, aangewend wordt gedurende een termijn van ten minste zes opeenvolgende maanden
- Dat de woning/gebouw gesloopt is en het terrein genivelleerd.
Je kan schrapping aanvragen via het online formulier of per aangetekend schrijven. Het stadsbestuur neemt een beslissing over de gegrondheid van de aanvraag tot schrapping.
Vrijstelling leegstand
Een vrijstelling wordt toegekend mits voldaan is aan minstens één van de voorwaarden van artikel 12 §3 of §4 van het geldende belastingreglement. Een vrijstelling kan aangevraagd worden vanaf de eerste verjaardag van de opname in het leegstandsregister en dit tot 30 dagen na de verzendingsdatum van het aanslagbiljet via het online formulier of per aangetekend schrijven.
Uitzonderingen
n.v.t.
Regelgeving