_banner web algemeen

Verkiezingen 9 juni 2024

Op zondag 9 juni 2024 zal er gestemd worden voor het Vlaams, federaal en Europees parlement. 

INFO VOOR DE KIEZERS

INFO VOOR KANDIDATEN

AANSTELLEN GETUIGEN


Wie stemt op 9 juni 2024?

Ben ik verplicht om te gaan stemmen?

Deelname aan de Vlaamse, federale en Europese op 9 juni is verplicht. Je ontvangt hiervoor een oproepingsbrief. De stemming is geheim.

Wie moet gaan stemmen?

Je moet gaan stemmen voor de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen als je:

  • de Belgische nationaliteit hebt
  • ingeschreven bent in het bevolkingsregister van een Belgische gemeente
  • ten minste 18 jaar bent op de verkiezingsdag
  • niet uit het stemrecht ontzet bent door een rechter op de verkiezingsdag

Meerderjarige Belgen die in het buitenland verblijven en ingeschreven zijn in de consulaire bevolkingsregisters hebben ook stemplicht voor de federale en Europese verkiezingen.  Er zijn drie mogelijkheden:

  1. Je stemt zelf in het buitenland via het consulaat.
  2. Je stemt zelf in Maaseik in een stembureau.
  3. Je geeft een volmacht aan een Maaseikenaar die voor jou een stem uitbrengt.

Meer informatie: verkiezingen voor Belgen in het buitenland.

Eu-burgers die in Maaseik verblijven

Eu-burgers vanaf 16 jaar die in België verblijven kunnen in ons land deelnemen aan de Europese verkiezingen en stemmen op Belgische kandidaten. Ze moeten zich wel vooraf inschrijven op de kiezerslijst. Dit kan nog tot 31 maart 2024. Eenmaal ze geregistreerd zijn als kiezer, geldt voor hen ook de stemplicht. Wie zich in het verleden al registreerde op de kiezerslijst, hoeft dit niet opnieuw te doen.

Meer informatie: stemmen voor EU-burgers.

Stemplicht 16- en 17-jarigen voor de verkiezing van het Europees Parlement

Volgens de wet van 25 december 2023 kunnen de 16- en 17-jarigen  stemmen voor de verkiezing van het Europees Parlement.

In een arrest van 21 maart 2024 oordeelde het Grondwettelijk Hof dat ook voor de minderjarigen de stemplicht geldt. Zij  worden dus automatisch op de kiezerslijsten geplaatst en zullen opgeroepen worden voor de verkiezing van het Europees Parlement op 9 juni 2024. Zij ontvangen hiervoor, net als de meerderjarigen, een oproepingsbrief.

Meer informatie: stemplicht minderjarigen


Ik kan niet gaan stemmen

Kan je op 9 juni niet gaan stemmen, dan heb je twee mogelijkheden.

  1. Je bezorgt een afwezigheidsattest samen met je oproepingsbrief aan de dienst onthaal van de stad. Je kan deze documenten afgeven aan de snelbalies in Opoeteren, Neeroeteren of Maaseik of je kan ze opsturen naar de dienst dienstverlening. De vrederechter oordeelt uiteindelijk of de reden voor je afwezigheid geldig is.

    Contactgegevens dienst dienstverlening

    Lekkerstraat 10, 3680 Maaseik
    T. 089 560 560, info@maaseik.be

    Snelbalies

    Snelbalie Opoeteren

    Snelbalie Neeroeteren

    Snelbalie Maaseik

  2. Je geeft een volmacht aan een andere kiezer die in jouw naam een stem uitbrengt. Daarvoor vul je een volmachtformulier in dat online beschikbaar is of afgehaald kan worden bij de dienst burgerzaken. De reden voor de afwezigheid moet ingevuld worden op het volmachtformulier zelf. Een apart attest is niet nodig en wordt ook niet aanvaard door het stembureau.

    Let op: een kiezer kan maar één volmacht krijgen!

Hoe stemmen met volmacht?

Kreeg je een volmacht om voor iemand anders te stemmen, dan moet je eerst zelf gaan stemmen in jouw toegewezen stembureau. Pas daarna mag je een stem uitbrengen in het stembureau van de volmachtgever. Breng zeker volgende documenten mee:

  • het ingevulde volmachtformulier
  • de oproepingsbrief van de volmachtgever
  • jouw eigen identiteitskaart
  • jouw eigen oproepingsbrief met het bewijs dat je zelf al gestemd hebt (stempel aangebracht in het stembureau)

Contactgegevens dienst burgerzaken

Lekkerstraat 10, 3680 Maaseik
T. 089 56 05 60, burgerzaken@maaseik.be

Meer informatie:

Ik kan niet gaan stemmen

Stemmen met volmacht


Stemmen in Maaseik

In de oproepingsbrief die je ontvangt, staat vermeld waar je je stem moet gaan uitbrengen.  

Oproepingsbrief

Ongeveer twee weken voor de verkiezingen ontvang je een oproepingsbrief die vermeldt waar je je stem moet uitbrengen.    

Ben je je oproepingsbrief kwijt of heb je er geen ontvangen? Dan kan je in de week van de verkiezingen (niet eerder) tot op de dag van de verkiezingen een duplicaat aanvragen bij de dienst dienstverlening.

Contactgegevens dienst dienstverlening

Lekkerstraat 10, 3680 Maaseik
T. 089 56  05 60, Info@maaseik.be

Op de dag van de verkiezingen zal de balie in het administratief centrum, Lekkerstraat 10 geopend zijn van 8 tot 16 uur. Je kan er dan terecht voor algemene informatie, een duplicaat van je oproepingsbrief, een volmachtformulier, …

Stemlocaties

In Maaseik zijn er drie stemlocaties:

  • Deelgemeente Opoeteren: Ontmoetingshuis De Riet, Schoolstraat 20 (3 stembureaus)
  • Deelgemeente Neeroeteren: Mosa-RT, Zandbergerstraat 21 (7 stembureaus)
  • Deelgemeente Maaseik: Mosa-RT, Weertersteenweg 135 (7 stembureaus)

Wanneer stemmen?

De kieslocaties zijn open van 8 tot 16 uur.

Wat breng je mee?

  • Identiteitskaart
  • Oproepingsbrief

Elektronisch stemmen - waar kan je oefenen?

Op zondag 9 juni 2024 wordt er in Maaseik opnieuw elektronisch gestemd. Van 21 mei tot en met 5 juni zijn er testcomputers beschikbaar in de bibliotheken van Maaseik en Neeroeteren. Je kan er tijdens de gewone openingsuren terecht om het elektronisch stemmen al even te oefenen.

  • Bibliotheek Maaseik, Bleumerstraat 68
  • Bibliotheek Neeroeteren, Scholtisplein 1a 

Hoe stemmen?

Hoe stem ik geldig?

De kiezer mag op een gekozen lijst en steeds binnen dezelfde lijst:

  • zijn stem uitbrengen in het vak bovenaan de lijst (lijststem)
  • zijn stem uitbrengen in het vak naast de naam van één of meerdere kandidaat-titularissen op de gekozen lijst (naamstemmen)
  • zijn stem uitbrengen in het vak naast de naam van één of meerdere kandidaat-titularissen én één of meerdere kandidaat-opvolgers op de gekozen lijst (naamstemmen)
  • zijn stem uitbrengen in het vak naast de naam van één of meerdere kandidaat-opvolgers op de gekozen lijst (naamstemmen)

Wanneer de kiezer een of meerdere naamstemmen heeft uitgebracht, maar tegelijk ook voor dezelfde lijst een lijststem heeft uitgebracht, dan wordt de stem bovenaan de lijst als niet-bestaande beschouwd.

Op welke manier breng ik mijn stem uit?

In Maaseik wordt er voor de derde keer elektronisch gestemd.

Stappenplan hoe je moet stemmen

Filmpje elektronisch stemmen

Waar & wanneer kan ik stemmen?

Stemmen doet u in het stembureau dat vermeld staat op uw oproepingsbrief. De stembureaus zijn geopend vanaf 8 uur en sluiten om 16 uur. Vergeet niet uw oproepingsbrief en uw identiteitskaart mee te brengen.


Transport van rolstoelgebruikers

Op 9 juni 2024 kunnen rolstoelgebruikers een beroep doen op aangepast vervoer naar en van het stemlokaal.

 

Regeling voor Provincie Limburg

De Mobiliteitscentrale voor Aangepast Vervoer Limburg, of de MAV Limburg, coördineert de aanvragen van personen die beroep willen doen op aangepast vervoer. Zij doen hiervoor beroep op verschillende partners. Voor de verkiezingen van 9 juni 2024 zullen zij de coördinatie op zich nemen voor de organisatie van het vervoer van rolstoelgebruikers naar de stemlokalen. 

Het is belangrijk tijdig te reserveren, aangezien de capaciteit beperkt is

MAV Limburg is elke werkdag telefonisch bereikbaar van 9 tot 12 u. en van 13 tot 16 u. op het gratis nummer 0800 17 666 en per mail: mav@limburg.be


Kandidaat stellen voor de verkiezingen

Wil je je kandidaat stellen voor de verkiezingen, dan moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen en via een kandidatenlijst worden voorgedragen. Hierover lees je meer op de website van de FOD Binnenlandse Zaken.


Aanstellen getuigen

Op dinsdag 28 mei 2024 neemt de heer Ramaekers als voorzitter van het kantonhoofdbureau de aanwijzingen van de getuigen voor de stembureaus in ontvangst. 

Hij zal hiervoor beschikbaar zijn in het Administratief Centrum Maaseik, Lekkerstraat 10 (Frederik Malderszaal - gelijkvloers) tussen 14 en 16 uur

Kandidaat-getuigen kunnen zich aanmelden aan de balie in het Administratief Centrum en zullen naar het betreffende lokaal gebracht worden.

Contactinformatie