woensdagmarkt.jpg

Vaste standplaats op wekelijkse markt

Een vaste standplaats op de wekelijkse markt wordt toegewezen per abonnement. Als marktkramer kan u hiervoor een aanvraag indienen.

Als kandidaat aanvrager wordt u, mits u over de nodige documenten beschikt, in een wachtregister geplaatst. Zodra er een plaats vrijkomt, waarvoor u als eerste in aanmerking komt, kan u een abonnement verkrijgen.

Als er geen geschikte kandidaten zijn in het wachtregister, volgt er een vacature waarvoor u zich ook kandidaat kan stellen.

VOORWAARDEN

 

Om opgenomen te worden in het wachtregister en in aanmerking te komen voor een vaste standplaats op de openbare markt moet u aan volgende voorwaarden voldoen:

  • Beschikken over een machtiging tot het uitoefenen van  ambulante activiteiten als werkgever (de zogenaamde leurkaart). Deze machtiging wordt afgeleverd door een erkend ondernemingsloket  en is geldig in heel België voor de duur van de activiteit.
  • Beschikken over een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid en brandrisico’s en, indien van toepassing, een keuringsattest voor uw gas- en/of elektriciteitsinstallatie.
  • Als u voeding wil verkopen, moet u beschikken over een registratie, erkenningof toelating van het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen)
  • Als u gegiste en/of sterke drank wil schenken, is een drankvergunning voor een reizende drankgelegenheid vereist. Deze drankvergunning vraag u aan bij de gemeente waar u gedomicilieerd bent.

Als u gegiste en/of sterke drank wil verkopen (geen consumptie ter plaatse), is een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken vereist. Deze vergunning moet u aanvragen bij de Gewestelijke Directie van Douane en Accijnzen.

PROCEDURE

U dient uw kandidatuur in via het aanvraagformulier en voegt hierbij volgende documenten:

  • een kopie van uw machtiging als werkgever
  • een kopie van uw e-ID
  • een kopie van de verzekeringspolis burgerlijke aansprakelijkheid (bewijs van een geldige dekking)
  • een kopie van de brandverzekering (bewijs van een geldige dekking)
  • een kopie van het attest keuring elektriciteitsinstallatie (indien van toepassing)
  • een kopie van het attest keuring gasinstallatie (indien van toepassing)
  • een kopie van de registratie, erkenning of toelating van het FAVV (indien van toepassing)
  • een drankvergunning voor reizende drankgelegenheid (indien van toepassing)
  • een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken (indien van toepassing)

U kan de aanvraag indienen gericht aan de gemeente t.a.v. het college van burgemeester en schepenen:

  • per brief tegen ontvangstbewijs
  • per aangetekend schrijven met ontvangstbewijs
  • per e-mail (duurzame drager tegen ontvangstbewijs)

Uw aanvraag wordt chronologisch ingeschreven in het wachtregister

Het college van burgemeester en schepenen beslist over de toekenning van de standplaats.

BEDRAG

De aanvraag tot opname in het wachtregister is gratis.
De kostprijs voor het abonnement vaste standplaats is bepaald in het gemeentelijk retributiereglement.

CONTACT

Dienst Lokale Economie - T: 089 560 560 - economie@maaseik.be

Aanvraagformulier