Nieuwe pincodes
Met de elektronische identiteitskaart kan je een document digitaal
ondertekenen en op afstand, bijvoorbeeld via het internet, bewijzen dat
je wel degelijk de persoon bent die je beweert te zijn (authenticatie).
Om misbruik te vermijden zijn die mogelijkheden, net zoals bij een
bankkaart, beveiligd met een PIN-code (Personel Identification Number).
Bij de aanmaak van een nieuwe elektronische identiteitskaart verstuurt
de kaartproducent de codes naar de burger. Indien je de PIN-code
niet meer kent of je bent niet meer in het bezit van dit document, dan kan je
nieuwe codes aanvragen.
Wanneer je wel nog de PUK-code bezit, dan kan je met de PUK-code de PIN-code laten resetten op de dienst burgerzaken. De dienst burgerzaken kan deze codes voor je aanvragen.
Ongeveer veertien dagen later ontvangen we de codes.
Vervolgens sturen we je een brief voor het ophalen van dit document.
De aanvraag kan ook gebeuren via de website
van de algemene directie instellingen en bevolking van de FOD
Binnenlandse Zaken.
Voorwaarden
n.v.t.
Procedure
Of wij als dienst bevolking vragen deze codes voor je aan. De codes
verstuurt men naar de dienst bevolking en vervolgens versturen wij je
een brief om de codes te komen afhalen.
Of je vraagt de codes zelf aan via de website van de algemene directie
instellingen en bevolking van de FOD Binnenlandse zaken via deze link. Als wij de codes ontvangen
versturen we je een brief.
Bedrag
gratis
Uitzonderingen
n.v.t.